HALLITUKSEN JÄSENEN
SEITSEMÄN KUOLEMANSYNTIÄ
1. Hallituksen
jäseneksi ryhtyminen väärin perustein tai virheellisin asentein
2.
Tietämättömyys siitä, mikä taloyhtiöissä yleensä on tärkeää
3.
Välinpitämättömyys siitä, mikä kyseisessä taloyhtiössä on keskeistä
4.
Lillukanvarsiin keskittyminen
5.
Piittaamattomuus talouden suunnittelusta, kehityksestä ja sen tiedottamisesta
6. Herraksi
ryhtyminen – ei piitata osakasmielipiteistä "kun ne ovat kuitenkin
typeriä"
7.
"Isännöitsijä ja talonmies / huoltomies ovat laiskoja, tyhmiä ja
ahneita" –asenne
1. Hallituksen jäseneksi ryhtyminen väärin
perustein tai virheellisin asentein
Hallituksen jäsenen ei tule ajaa omia etujaan.
Koko taloyhtiön ja sen kaikkien osakkaiden edut tulee asettaa etusijalle.
Hallituksen jäsenen ei tule keskittyä naapurien,
hallituksen jäsenten tai isännöitsijän puolelta koettujen vääryyksien
kostamiseen.
Jos näyttää syntyvän erimielisyyttä esimerkiksi
hallituksen jäsenen huoneistossa todetun kosteusongelman aiheuttamista
toimenpiteistä, on kyseisen hallituksen jäsenen viisainta vetäytyä kokonaan
hallitustyöstä ja ryhtyä ajamaan etujaan osakkaana. Näin vältetään mm.
epäilyksiä henkilökohtaisen hyödyn tavoittelusta hallitustyöskentelyssä.
2. Tietämättömyys siitä, mikä taloyhtiöissä yleensä
on tärkeää
Jos hallituksen jäseneksi on kerran ryhtynyt,
tulee myös paneutua tarvittaviin yleisiin perustietoihin, kuten keskeisimpiin
määräaikoihin, esimerkkinä vaikkapa kymmenvuotisvastuut. Näissä on joskus
sattunut satojenkin tuhansien markkojen suuruisia vahinkoja määräaikojen
päästyä unohtumaan. Näin ollen hallituksen jäsenen valppaus saattaa varmistaa
todella merkittävän säästön menopuolella. Myös urakoiden takuuaikaiset ongelmat
ovat toisinaan erittäin merkittäviä.
Kyseessä ei ole yletön työmäärä, kunhan on
paneutunut perusasioihin ja pitää ne järjestelmällisesti mielessä. Itse asiassa
hallituksen jäsenen on melko helppo hoitaa seuranta, kunhan tiedostaa tarpeen
keskittyä olennaisiin asioihin ja jättää pikku yksityiskohdista huolehtimisen
pääosin muiden tehtäväksi.
Yleistietoa on saatavissa useista lähteistä, mm.
kiinteistöalan järjestöjen kautta. Hallituksen jäsenille suunnattuja oppaita ja
koulutusta on nykyään runsaasti.
Sen lisäksi, että hankkii tarvittavan
yleistietämyksen, on hyvä käyttää tervettä järkeä. Kaikkea ei kohtuudella voi
tietää, mutta terveellä järjellä voi päästä esittämään aiheellisia kysymyksiä.
Esimerkkinä käyköön sellainen poikkeustapaus (markkojen ja ”yleisen”
korjausavustuksen ajalta), jossa taloyhtiön putkistosaneeraus maksoi runsaat
600.000 mk ja korjausavustusta (10 %) oli haettu ja saatu vastaavasti, vaikka
tosiasiassa menoista oli saatu grynderiltä ja vakuutusyhtiöltä yhteensä yli
puolet. Kukaan yhtiössä ei ollut tullut ajatelleeksi, että vastaavasti olisi
tullut korjausavustusta palauttaa runsaat 30.000 mk: Hallituksen jäseniltä ei
voida kohtuudella edellyttää kaikkiin poikkeuksellisia tapauksia koskeviin
avustus- ym. säännöksiin paneutumista. Asian pohtimiseen olisi kuitenkin voitu
päätyä pelkästään tervettä järkeä käyttämällä: ei kai avustusta pidä saada
sellaiseen menoerään, jota ei lopulta kuitenkaan jouduta maksamaan?
3. Välinpitämättömyys siitä, mikä kyseisessä
taloyhtiössä on keskeistä
Kun ensin on hankkinut yleistä tietoa olennaisista
asioista, on helpompi miettiä muun hallituksen ja isännöitsijän kanssa mihin
päähuomio tulisi kiinnittää nyt ja lähitulevaisuudessa, kun otetaan huomioon
taloyhtiön ikä ja erityispiirteet sekä suunnitelmissa olevat hankkeet.
4. Lillukanvarsiin keskittyminen
Kokouksessa tulee säästää lillukanvarret
loppujutusteluun, ellei suorastaan pidättyä niiden esille ottamisesta.
Ylipäätään pitäisi pyrkiä noudattamaan järjestelmällisyyttä käsittelyssä: yksi
asia kerrallaan ja mahdollisesti mieleen tulevat muut asiat paperille myöhemmin
esille otettaviksi. Erityisesti kannattaa muistaa, että isännöitsijä tekee
työtään ja harkita, olisiko vaikkapa hallituksen sisäinen kahvihetki järkevä
muoto vapaampaan keskusteluun pienemmissä asioissa. Näin osoitettaisiin
isännöitsijälle, että tämän aikaa arvostetaan ja voitaisiin samalla edellyttää
vastapainoksi järjestelmällistä ja tehokasta työskentelyä isoissa asioissa,
niin hallituksen kokousten valmistelussa ja kokouksissa kuin isännöinnissä
ylipäätään.
Yksittäisistä pyykkinarutositteista keskusteleminen
ei ole perusteltua silloin, kun tärkeää olisi keskittyä yhtiön talouden
kokonaistilanteen seuraamiseen tai olennaisten tai ongelmallisten tapausten,
kuten esimerkiksi suurten urakoiden pohtimiseen. Esimerkiksi sen varmistaminen,
että putkistosaneerauksen tekevältä urakoijalta on saatu
ennakkoperintärekisteriote, on aivan toisen merkitysluokan kysymys taloyhtiön
taloudessa kuin joku parinsadan markan hankinnan ajoittuminen tai kympin
hinnanero yleisten tilojen wc-paperipakkauksissa.
"Lillukanvarsi-syndrooman" yksi
vaarallisimpia ilmentymiä on keskittyminen muotoon asian kustannuksella:
Niin isännöitsijä tai hallituksen jäsen kuin myös
muut yhtiön johdossa voivat erehtyä luulemaan, että asiat on hoidettu hyvin
kunhan valvoo tarkkaan, että hallinto ja laskenta on hoidettu täsmällisesti.
Tosiasiassa esimerkiksi isossa korjaushankkeessa
on saavutettu vasta vähän jos muotopuoli on kunnossa: Vähättelemättä lainkaan
hallintoa ja laskentaa – joiden myös tulee olla hyvin hoidettu – on selvä, että
lopputuloksen kannalta on keskeisempää, että esimerkiksi vauriotilanne on
riittävän tarkkaan selvitetty, jotta ei ryhdytä virheellisiin
korjaustoimenpiteisiin ja että kriittiset korjaustyövaiheet on valvottu
riittävän tarkasti.
Käytännön esimerkkinä mainittakoon rivitalo, jossa
vesikatto uusittiin kun todettiin kosteusongelmia yläpohjassa. Mukaan
kytkettiin eräs alan nimekkäimmistä suunnittelutoimistoista. Vuoden kuluttua
korjauksesta, jonka yhteydessä oli tehty myös palo-osastointi huoneistojen
välille, todettiin yhdessä päätyhuoneistossa rakenteiden alkaneen jo vaurioitua
uudelleen. Asiaa selvitettäessä ilmeni, että kosteusongelman aiheuttaja olikin
ilmastointivirhe, joka puolestaan johtui päätyhuoneiston kylpyhuoneremontissa
aikanaan tehdyistä muutoksista. Jos kattouusinnan suunnittelija olisi
kartoittanut huolella lähtötilanteen tai jos yhtiön edustajat olisivat
kertoneet kyseisessä huoneistossa jo aiemmin todetuista seikoista, jotka
ilmiselvästi viittasivat ilmastoinnin ongelmiin, olisi vesikaton uusinta todennäköisesti
voitu tehdä 10–20 vuotta myöhemmin. (Tässä nimenomaisessa tapauksessa voidaan
tietysti todeta, että paloturvallisuuden lisääntyminen jo nyt oli sinänsä
positiivista.)
5. Piittaamattomuus talouden suunnittelusta,
kehityksestä ja sen tiedottamisesta
Jos taloyhtiössä on pari vuotta sitten toteutettu
rappukäytäväkorjaus, jonka yhteydessä esiintyi aikatauluongelmia ja
talousarvion ylityksiä, eikä niistä ja niiden sinänsä asiallisista syistä
tiedotettu aikanaan selkeästi ja ajallaan, on turha ihmetellä miksi osakkaat
eivät erityisemmin innostu yhtiössä lähiaikoina välttämättömän
putkistosaneerauksen suunnittelusta ja sen käynnistämisestä. Onhan heikolla
tiedottamisella jo kylvetty epäluuloa yhtiön asioiden hoitoa kohtaan.
Tilintarkastuksissa tulee yllättävän usein ilmi
sellaisia merkittäviäkin virheitä, jotka jokaisen hallituksen jäsenen olisi
luullut huomaavan jos olisi tutustunut papereihin huolella ja ajatusta
käyttäen. Niitä papereita, joihin hallituksen jäsenet panevat nimensä on
sittenkin niin vähän, että ne kannattaisi lukea kokonaan ja ajatuksella.
Jo oman vastuunsa kannalta hallituksen jäsenten ja
isännöitsijän kannattaa myös huolehtia siitä, että taloyhtiön asioita valvotaan
asianmukaisesti. Asiantuntemuksen varmistamiseksi kannattaa suositella aina,
että toiseksi tilintarkastajaksi valitaan asunto-osakeyhtiön asiat hyvin
tunteva HTM- tai KHT-tilintarkastaja. Siihen, ketkä henkilöt tilintarkastajiksi
valitaan, ei yhtiön johtoon kuuluvien kuitenkaan tulisi ottaa kantaa – hehän
tulevat jatkossa olemaan tilintarkastajan arvioinnin kohteena.
6. Herraksi ryhtyminen - ei piitata
osakasmielipiteistä "kun ne ovat kuitenkin typeriä"
Hallituksen jäsenillä on parhaimmillaan tärkeä
rooli taloyhtiön asioiden joustavan hoitamisen ja viihtyisyyden lisääjinä.
Kokemus on osoittanut, että epäasialliseenkaan
kritiikkiin ei kannata vastata tylysti – pitkällä tähtäimellä työskentely
taloyhtiössä on miellyttävintä, jos hallituksen jäsenten ja isännöitsijän
"pinna" on pitkä. Tämä ei tietysti tarkoita älyttömyyksiin
suostumista, vaan lähinnä asioiden rauhallista kommentointia. Ei siis kannata
provosoitua provosoitaessakaan.
Lisäksi osakaskunnassa on usein
"piilossa" sellaista tietämystä, joka esille saatuna palvelee
kaikkien osakkaiden etua. Kannattaa siis olla herkkäkorvainen.
7. "Isännöitsijä ja talonmies / huoltomies
ovat laiskoja, tyhmiä ja ahneita" -asenne
Hallituksen jäsenen tulee pyrkiä edistämään hyvän
ilmapiirin kehittymistä mm. esittämällä aiheellinenkin kritiikki rakentavasti.
Parasta palvelua taloyhtiö saa, jos toisaalta seurataan asioiden hoitoa, mutta
myös kritiikki esitetään positiivisesti painottaen.
Hallituksen jäsen ei ole talonmiehen tai
huoltomiehen suora esimies. Tulee muistaa oikea "käskyreitti" – vielä
enemmän tämä koskee hallituksen jäsenten puolisoita, jotka toisinaan ryhtyvät
mielellään koko taloyhtiön kuninkaaksi / kuningattareksi.
Tarvittaessa olennaisista asioista laaditaan omat
muistilistat, joihin voi tukeutua. Mikäli myöhemmin kuitenkin toteaa asioiden
unohtuneen, on syytä tarkoin harkita millaista kieltä aikoo käyttää
unohduksesta muistuttaessaan: Onko unohduksesta aiheutunut haittaa, jos on,
niin missä määrin, ja olisinko itse voinut muistuttaa asiasta aiemmin.
"Sainpas kiinni tekemättömyydestä" on väärä asenne. Sen sijaan tulee
pyrkiä taloyhtiön etujen valvomiseen yhteistyössä muiden kanssa.
Isännöitsijän valinta on tietysti tärkein vaihe taloyhtiön ja isännöitsijän sopimussuhteessa, koska epäpätevästä tai väärin asennoituvasta isännöitsijästä ei noin vain saa kunnollista taloyhtiön hoitajaa. Tästä huolimatta hallitus on avainasemassa kun pyritään yhtiön asioiden hyvään hoitoon. Isännöitsijäkin on ihminen ja toimii siis parhaiten, jos hän voi todeta hallituksen seuraavan tilannetta kiinnostuneena ja antavan kritiikkiä, mutta rakentavassa hengessä, välttäen tyyliä "taas töppäsit" (vaikka näin olisikin, ei sen toteaminen silti edistä asioiden hyvää hoitamista jatkossa). Motivoitu isännöitsijä on paras isännöitsijä.
(Tämä teksti perustuu alun perin äänimuotoisena
kotisivuillamme 90-luvun lopulla julkaistuun
esitelmään – jos haluatte kiinnostuksesta vanhaan netti-tekniikkaan
tutustua äänitteeseemme, voitte kokeilla sitä. Olemme säilyttäneet ratkaisun
osana kotisivujamme siitä huolimatta, että sitä ei enää vuosiin ole tuettu ratkaisun
toimittaneen yrityksen - jota sitäkään ei enää sellaisenaan ole olemassa –
toimesta. Äänitteen toimivuus on siis luvalla sanoen epävarmaa mutta jos olette
kiinnostunut ”museoista” …)